روسـتـای نـخـودتـپـه

شهرستان سنقر ، استان کرمانشاه

روسـتـای نـخـودتـپـه

شهرستان سنقر ، استان کرمانشاه

سه شنبه, ۱ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۵۳ ب.ظ

۲

شب چله در منطقه ما

سه شنبه, ۱ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۵۳ ب.ظ

جشن شب یلدا جشنی است که از ۷ هزارسال پیش تاکنون در میان ایرانیان برگزار می شود. این جشن مراسمی آریایی است و در نزد اقوام کرد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و همواره بزرگداشت آن با مراسم زیبا و با شکوهی همراه بوده است و  شب یلدا یا همان آغاز شب چله را با مراسمی چون شب نشینی و دورهم‌نشینی و رسوم ویژه خود، تا به صبح دنبال می‌کرده اند. مردمان کرد دیار ما نیز براساس آیینی کهن در شب یلدا بیدار می‌مانند تا با شعر خواندن، قصه گفتن، فال حافظ گرفتن و آجیل خوردن با مادر جهان در زادن خورشید همراهی و همدردی می کنند. 

افراد فامیل بنا بر رسمی دیرینه به خانه بزرگترین فرد فامیل که معمولا پدر بزرگ و مادر بزرگ هستند می‌روند و با تکاندن برفهای زمستان از لباس هایشان در گرمای آرامش بخش کرسی فرو می‌روند. افراد فامیل بر سر یک سفره باهم شام می‌خورند و بر روی سفره مخصوص این شب خوردنی‌های متنوعی چیده می‌شود . حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پری آن، آینده گویی می کنند. در این شب افراد فامیل دور هم جمع شده و هرکس هر هنری که دارد را در این شب به نمایش می‌گذارد.

در این شب گفتن چیستانهای سخت لطف خاصی به مجلس مردمان کرد می‌دهد و افراد زبردست در چیستان‌گویی چیستانهای سخت خود را برای همین شب می‌گذارند، زیرا شب طولانی است و افراد فرصت زیادی برای پیداکردن جواب دارند.

نخود و کشمش و زردآلوخشک شده از تنقلات "شوچله" مردمان کرد در شب یلدا است . ضمن آنکه در گذشته  تنقلاتی را که طی تابستان و پاییز جمع می کردند، در این شب برای پذیرایی از مهمان‌ها استفاده می‌کردند

نظرات  (۲)

۲۱ دی ۹۴ ، ۱۹:۰۴ مراد پورمهی (آدارماکو)
مرسی مطالب وبلاگت عالی هستن
WОW ϳust what I was looking for. Came herе Ƅy ѕearching for کوه سهیل کوه دالاخانی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی