روسـتـای نـخـودتـپـه

شهرستان سنقر ، استان کرمانشاه

روسـتـای نـخـودتـپـه

شهرستان سنقر ، استان کرمانشاه

يكشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۱۳ ب.ظ

۰

روستای نخودتپه

يكشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۱۳ ب.ظ

روستای نخودتپه در پنج کیلومتری جاده ی سنقر به سطر در شهرستان سنقر و کلیائی واقع در استان کرمانشاه قرار گرفته است و جاده ی خود روستا هم حدود دو کیلومتر است که در جمع هفت کیلومتر با مرکز شهر سنقر فاصله دارد. و از قسمت حدودا شرقی این روستا مجاور کوه بسیار زیبای سهیل با ارتفاع حدود 3350 متر از سطح دریا در رشته کوه دالاخانی است که خود در رشته کوه بزرگ زاگرس واقع است .
روستای نخودتپه دارای حدودا 80 خانوار ساکن در روستا می باشد که جمعیتی حدود 320 نفر دارد و اکثر نام خانوادگی اهالی روستا " حقیقی " است . و شغل و درآمد اصلی اهالی کشاورزی و دامپروری است .
 زمین ها و اراضی روستا به غیر از نقاطی اندک آبی است و در آنها محصولات آبی کشت می شود و کشت دیم به صورت محدود و کم صورت می گیرد . مساحت اراضی روستا هم حدود 550 هکتار است .
اسم روستا احتمالا به این دلیل به این عنوان نام گذاری شده که در یک دشت وسیع و حاصلخیز قرار گرفته و به اندازه حتی یک نخود هم تپه ای در آن قرار ندارد ، والا دلیل آن کشت نخود نبوده و در قدیم به دلیل پر آبی و آبی بودن کل اراضی اصلا شاید نخود کشت هم نمی شده است . به هر حال اسم این روستا به هر دلیلی که بوده نخودتپه نام گرفته است .
 محصول اصلی و به نوعی سوغات این ناحیه تخمه آفتابگردان است که در نوع خود شهرت فراوانی در کشور دارد . محصولات دیگر این روستا که بیشتر کشت می شوند عبارتند از : گندم ، کدو ، جو ، یونجه ، شبدر و در مناطقی هم که دیم هست به صورت کم نخود کشت می شود . و در زمان حدود یک دهه پیش کدو بسیار کشت می شد اما هم اکنون زیاد خبری از آن نیست .
از امکانات این روستا می توان به آب ، برق ، گاز ، مرکز بهداشتی ، فروشگاه مواد نفتی ، مسجد ، جاده ی آسفالت ، زمین فوتبال ، تلفن ، مدرسه ابتدایی اشاره کرد . و همچینین دارای دهیار و شورای روستا نیز می باشد .

همچنین گویش مردمان منطقه ما کردی با لهجه کلیایی است .

۹۴/۰۹/۱۵
حــامــد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی