روسـتـای نـخـودتـپـه

شهرستان سنقر ، استان کرمانشاه

روسـتـای نـخـودتـپـه

شهرستان سنقر ، استان کرمانشاه

يكشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۴، ۰۴:۱۴ ب.ظ

۰

کار گروهی جومال

يكشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۴، ۰۴:۱۴ ب.ظ

 مردم روستا با توجه به سهم آبی که از آب آزاد دارند ...  باید یک یا دو نفر از هر خانوار شرکت کند و به مدت دو یا سه روز شریان ها و مسیر های اصلی آب آزاد روستا را پاک میکنند . که در جمع حدود هفتاد الی هشتاد نفر جمع می شوند که در نوع خود یک همکاری بی نظیر از اهالی یک روستا می باشد .
در حین انجام کار یکی دو نفر از ریش سفید های روستا روی کار نظارت کرده که نحوه ی کار به بهترین شکل ممکن صورت گیرد .

جالب است بدانید که در یکی از بخش های خبری از صدا و سیما گزارشی پخش میکرد که در منطقه سیستان و بلوچستان مردم در طی یک آیین سنتی قدیمی هر ساله انهار و جوی های آب کشاورزی را لایه روبی می کنند تا مسیر آب از هامون به سمت زمین های کشاورزی روان و پاک شود. و مسئولان این مراسم را جزو آیین معنوی به ثبت ملی رسانده اند. 
چنین کاری در دیار ما هم از دیرباز به صورت سالانه و در فصل بهار انجام می گیرد و به آن به زبان محلی " جومال " گفته می شود .حالا منطقه ی سیستان و بلوچستان شاید چند سال پشت سر هم خشکسالی باشد ولی هر ساله انجام می شود . خوشبختانه در منطقه ی ما با توجه به آب و هوا و این که کوهستانی است هر سال در بهار آب وجود دارد و هر سال هم با جدیت این کار انجام می پذیرد. این کار نه تنها در روستای ما بلکه در روستاهای مجاور هم " جومال " انجام می شود .

۹۴/۰۹/۲۲
حــامــد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی